Drepturile legale ale proprietarului - ce trebuie să știți

Bulgaria

Legislația bulgară oferă proprietarilor o serie de drepturi și protecții.

Drepturile legale ale proprietarului - ce trebuie să știți

Bulgaria, ca destinație populară pentru investiții imobiliare, oferă proprietarilor o serie de drepturi și protecții în cadrul legislației sale. Este important ca cei care dețin sau închiriază proprietăți în această țară să fie conștienți de drepturile de care beneficiază. Acest articol se concentrează pe drepturile cheie ale proprietarilor din Bulgaria și oferă o imagine de ansamblu asupra opțiunilor și protecțiilor de care aceștia dispun atunci când își închiriază proprietățile.

 

Drepturile legale ale unui proprietar - ce trebuie să știți
Unul dintre pilonii de bază pentru fiecare proprietar este colectarea chiriei lunare, în conformitate cu relația contractuală. De cele mai multe ori, chiria este datorată în fiecare lună, de multe ori în avans până la o anumită dată din luna în curs. Pentru un nivel mai ridicat de siguranță, puteți solicita ca contractul să fie autentificat la notar. În acest fel, vă puteți asigura că termenii contractului sunt respectați și că chiria și facturile de utilități (electricitate, apă, încălzire etc.) sunt plătite la timp. În conformitate cu Legea privind obligațiile și contractele (LOC), ambele părți au dreptul de a defini în mod liber prevederile din contract. Totuși, condiția este ca textele să nu contravină actelor normative și bunelor moravuri. Contractul notarial vă dă dreptul, în cazul în care chiriașul dvs. nu respectă clauzele și nu plătește corect costurile, să obțineți un mandat de executare silită și un mandat de executare silită de la tribunalul districtual din localitatea în care se află proprietatea. După ce primiți mandatul de executare, puteți contacta executorul judecătoresc care va lua măsuri de executare silită pentru a colecta datoria.
Este important de știut că, la primirea chiriei lunare de la chiriașul dumneavoastră, trebuie să furnizați o chitanță în calitate de beneficiar al unei anumite sume de bani. Acest document conține informații despre data, suma exactă și motivul primirii sumei, în acest caz chiria plătită. Trebuie să rețineți că toate informațiile trebuie să fie confirmate printr-o semnătură. Dacă refuzați să îi furnizați chiriașului un astfel de document, acesta poate avea dreptul de a refuza să plătească chiria. În schimb, chiriașul are dreptul la o chitanță pentru chirie, care trebuie să conțină aceleași informații ca și chitanța. O chitanță este o necesitate pentru orice proprietar, indiferent de tipul de proprietate închiriată - apartament, teren, magazin etc. Chiriașul trebuie să primească chitanța după ce a plătit chiria lunară. Trebuie reținut că, dacă nu respectați ordinele legale, riscați să fiți amendat de către Agenția Națională de Venituri (ANR). Cuantumul acesteia este definit în Legea privind impozitul pe venitul persoanelor fizice (PITA).
Dreptul de a solicita întreținerea corespunzătoare a proprietății
În calitate de proprietar, aveți dreptul de a solicita întreținerea corespunzătoare a proprietății dumneavoastră. În cazul în care chiriașul nu reușește să mențină starea locuinței așa cum i-a fost predată, dumneavoastră, în calitate de proprietar, aveți dreptul la o compensație pentru costurile suportate pentru aducerea locuinței la aspectul inițial. Pentru a vă asigura că beneficiați de un tratament responsabil și conștiincios al proprietății dumneavoastră, puteți solicita ca un depozit de garanție să vă fie lăsat la semnarea contractului de închiriere. Este o practică obișnuită ca valoarea depozitului să se bazeze pe valoarea unei sau a două luni de chirie. Cu toate acestea, valoarea depinde de condițiile pe care le-ați convenit. Cu toate acestea, trebuie să știți că, în calitate de proprietar, sunteți obligat să păstrați depozitul pe toată durata contractului și să îl păstrați la dumneavoastră în orice moment în cazul unei rezilieri anticipate. Depozitul de garanție poate fi dedus de către proprietar doar în cazul în care există daune la inventarul locuinței, există facturi neplătite sau există o omisiune de acoperire a vreunei chirii. Este bine de știut că depozitul de securitate poate fi acceptat și ca o opțiune alternativă, permițându-vă să găsiți o soluție rapidă în cazul unor dispute între cele două părți. În acest fel, în unele cazuri, vă puteți scuti de momentele complicate și neplăcute care vor necesita un litigiu pentru a primi sumele datorate. Prin solicitarea unui depozit de garanție, vă veți proteja în mare măsură dorința de a păstra proprietatea în stare generală bună și veți asigura un comportament fiabil și prudent al chiriașilor dumneavoastră.
Dreptul de a rezilia contractul
Dacă chiriașul dumneavoastră nu respectă clauzele de închiriere convenite conform contractului de închiriere, aveți tot dreptul de a rezilia anticipat relația contractuală cu acesta. În cazul în care vă aflați în dezavantaj și doriți să reziliați contractul, trebuie să știți că există reguli clar definite pe care trebuie să le urmați în acest scop. Este vorba de cerința unei notificări scrise care să stabilească o perioadă de timp specifică în care trebuie achitate datoriile. În plus, este imperativ să se precizeze în mod explicit că, după această perioadă, contractul va fi reziliat. Pentru a se putea verifica cu ușurință faptul că chiriașul a primit notificarea, ca o chestiune de practică, cel mai adesea se folosește o scrisoare de confirmare sau o notificare notarială. Astfel, în cazul în care chiriașul nu se angajează să plătească suma datorată în termenul specificat în notificare, contractul este reziliat automat. Este deosebit de important să știți cum puteți evacua proprietatea în cazul în care chiriașul refuză să părăsească de bunăvoie proprietatea închiriată după rezilierea contractului. Rețineți că nu aveți dreptul de a vă evacua chiriașul pe stradă, deoarece, conform standardelor legale, un astfel de comportament este considerat ca fiind o autosesizare și este sancționat. Pentru a găsi o cale de ieșire din această situație, trebuie să acționați în instanță pentru evacuarea proprietății. În același caz, ați putea cere și despăgubiri pentru utilizarea proprietății după încetarea contractului de închiriere conform contractului, precum și pentru chiria neplătită.

Dar proprietarul are și obligații

.

Coprirea reparațiilor majore
Din moment ce contractul încheiat între cele două părți nu prevede nicio altă condiție privind efectuarea reparațiilor majore și plata costurilor acestora, în marea majoritate a cazurilor obligația de a face acest lucru este încredințată proprietarului. Este vorba de reparații legate de construcția clădirii - reparații ale acoperișului, înlocuirea conductelor de apă și/sau de canalizare, dar care nu sunt necesare din cauza problemelor și circumstanțelor cauzate de chiriaș.
Pagarea impozitului local
Este important de știut că proprietarii de proprietăți impozabile sunt persoane impozabile. Impozitul pe proprietate se percepe atât pentru clădiri, cât și pentru terenul (terenurile) aflat(e) în interiorul limitelor clădirilor
la reședința respectivă. Acesta este momentul să ne amintim că, indiferent dacă dețineți, folosiți sau nu folosiți proprietatea pe care o dețineți, aceasta este proprietatea dvs. și sunteți obligat să plătiți impozitul local pentru ea.
Declararea contractului și plata impozitului
Obligațiile proprietarului includ declararea contractului de închiriere încheiat cu ANR în declarația anuală de impozit, pe care trebuie să o completeze ca persoană fizică sau juridică (în cazul în care proprietatea este deținută de o societate). Vă rugăm să rețineți că nedepunerea unei declarații fiscale se pedepsește cu amendă sau penalitate. Valoarea amenzii este de 500 BGN sau 1.000 BGN (în cazul încălcărilor repetate). În plus, dacă depuneți o declarație fiscală în care ați subestimat prețul real de închiriere sau nu ați furnizat deloc informații despre existența unui astfel de contract, sunteți, de asemenea, răspunzător și riscați o sancțiune. Valoarea penalității este de până la 1 000 BGN și de până la 2 000 BGN în cazul încălcărilor repetate. În calitate de proprietar și de proprietar de locuință, este o idee bună să cunoașteți și să respectați legile care vă afectează în mod direct și specificul . Este o idee bună să vă familiarizați cu legea privind relațiile contractuale și cu legea privind relațiile locative. Fiți la curent cu introducerea de schimbări și modificări ale legilor și urmăriți site-urile instituționale pentru a fi informat cu privire la toate termenele și detaliile esențiale.

.